16 maj 2015

Domaine Philippe Charlopin-Parizot Gevrey-Chambertin La Justice 2009

Det är såpass sällan jag stöter på en kollega i köket som även har snöat in i vinvärlden som jag, så ovanligt med en kock som ens är intresserad utav vin, att när jag väl träffar en 'himla vinintresserad kock, blir inte bara samtalen långa och tär på servicen, det blir även lätt att plinga in hovisen eller den som lådsas vara sommelier på golvet för kvällen, o att trakassera den för sin brist.
För nån månad sedan stötte jag på en gammal kock som insisterade på att jag skulle testa denhär Bourgognen som tydligen skulle vara något alldeles i hästväg bra.
För sin prisnivå skall den ligga i nivå med vad många Grand Cruer levererar, men som då alltså kostar tre gg så mycket.

Nu sitter jag då med rekommendationen i glaset och är det något att ha då ?
Jo det kräver många timmar på karaff innan doften börjar väcka till liv, men det man tillslut möts av är en rå o klassisk burgundisk arom med apelsinskal, krossad peppar, rispat läder, björnbär och dendär nötiga doften som det lufttorkade fettet ifrån pata negra ger.
Munkänslan är slående elegant och finstämd. Redan från start är det långt o slankt, förvånande finessrik.
Vågor av torkade jordgubbar, viol, fermenterad vitlök, bränd sparris, torkad körsbär o små nyanser av stjälkar, ett bra koncentrerat vin med stor finess och lång o kryddig svans.
Kanske ett av de bästa bang for the buck på länge för sina fjuttiga 399;-

2 kommentarer:

  1. Charlopin är väl inte så kända i Sverige, men är mer spridda i en del andra länder. De få jag provat har varit bra, men jag har för mig att deras rykte är att de gör rätt koncentrerade och "fruktsöta" viner. (Har provat för få av deras viner för att vara helt säker på om ryktet stämmer.) Årgångskaraktären hos 2009 går ju åt samma håll, så jag kan tänka mig att en Charlopin-2009:a är "rätt mycket vin" för en Bourgogne, d.v.s. att koncentrationen är åt GC-hållet. Å andra sidan finns det ju de renodlade bourgognenäsor som alltid prioriterar elegans framför koncentration i sina viner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dehär är ju min första bekantskap och jag tycker inte den andas jätte mycket 09 på frukten mer än att de är mycket jordgubbar, men inte alls på något varmt vis.
      Min upplevelse är likaså att det är ritkigt bra koncentration men ändå finessrik och riktigt njutningsbar, inte särskilt stram tanninstruktur heller, men ja tycker de somsagt både är bra koncentration o balans på de hela :)

      Radera