11 december 2015

En tolva Musigny tack!

Dehär är en helt ny producent för mig, som min vinlagare insisterade på att jag absolut måste testa.
Sagt och gjort en låda senare och betydligt fattigare plånka är jag beredd o säga att det ändå inte va så dumt beslut.

Arlauds chambolle-musigny är en av producentens enklaste 'instegsviner'.
Överlag görs det mycket mjuka o snygga skapelser ifrån den Morey-saint-denis baserade producent.
Just nu är det 2012 som andas örtigt o rått i glaset. Vinet är livligt med pigg vinbärs syra, diskret mineralitet, mjuk och härlig frukt med betoning på bigarråer, bak i gommen kommer de mjuka och försiktiga tanniner som gör sig tydligt påmind om sin ungdom, dethär var riktigt gott till en bit comté, relativt lätt upplevelse men ändå med bra personlighet i lätt tillgänglig stil,ett superhärligt vardagsvin helt enkelt.
Jag testar även de roligare 1er cru vingårdsvinerna också som kommer i ett senare inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar